English
Til forsiden

Tekniske specifikationer

Type / name S/Y ”Circe”
Model Møn 391
Main features Sloop (cutter), center cockpit, encapsulated long keel, skeg rudder, masthead rigged, mast deck stepped
Dimensions (m. or feet) L=39’
LOA = 12,55 m
LWL = 9,15 m
Beam = 3,30 m
Draft = 1,70 m
Displacement = 9000 kg
Keel weight = 3,800 kg.
Year built 1987
Country built, builder Denmark, built by SBG marine A/S.
Material G.R.P.
Engine Yanmar 4JHE 44 Hp. Approximately 5850 running hours.
Fixed 3 blade propeller. Regularly serviced.
Bow thruster type Wetus 50 kg.
Speed cruising 6 knots
Electricity Generation 4 batteries, total 450 Ah.
Bilge pumps 1x manual + 2x electric
Windlass / Ancors Electric type Lofrans Cobra / 75 m 8 mm chain, bruce 20 kg + CQR 22 kg + Sea Grip 15 kg (stern).
Sails Roller Genua,
Roller Staysail,
Main 3x reef Harken sledges,
2x Gennaker,
2x spinnaker pole.
Sails, Age & Condition Genoa, Gennaker, Staysail and Main.
Passengers / Berths 6 berths in 3 cabins + 2 in Salon
Cabins / W.c. 4 + Salon. 1 made for navigation, instrumentation + drawers/lockers.
Interior. Teakwood veneer and massive interior, fully covered incl. ceiling in Salon.
Household Appliances Gas cooker with oven,
Electric fridge,
Water heater,
Deck shower.
Heating Diesel heating, type Ardic.
Navigational Aids Ecco sounder,
GPS Garmin 152,
VHF ICOM M504,
HF ICOM 718 incl. modem/sailmail,
Navtex,
Nav. Computer.
Wheel stering.
Windvane steering - Windpilot Plus.
Autopilot Autohelm 3000.
Liferaft / Dinghy Zodiac 4 pers. / Quicksilver inflatable, Hyperlon.
Outboarder Suzuki 2.5 Hp 4-stroke.
Tank capacities / material Diesel 200 lt stainless steel.
Water 440 lt hard polyethylene.
Holding tank 80 lt hard polyethylene.
Hot water 20 lt stainless steel.
Other important Equipment Bowsprit,
fixed windscreen,
sprayhood + extension,
bemini,
2x solarpanel 200Wp,
Helmsmans frame with winch for trimming the mainsail,
shore power connection,
battery charger 40A
inverter 12/220V 500 W,
flat screen TV 20’,
Stereo equipment
DVD-player.
2 x cockpit table,
cockpit cushions,
mainsail cover.
Windpilot model Plus integrated in swim platform with ladder.



Årgang: 1987(88)

LOA: 12,55 meter

B: 3,30 meter

D: 1,70 meter

Deplacement: 9 tons

Motor: 44 hk Yanmar 4JHE

Skrog: Skroget er hvidt med indstøbt to-farvet blå stribe under ræling. Håndoplagt glasfiberarmeret polyester i massiv udførelse. Kølvægten er 3,8 ton, og består af blybrikker indstøbt i polyester. Hele kølen er massiv og i fast forbindelse med skroget. Roret er fastgjort direkte på kølen med hængsler i både top og bund. Skibet er langkølet og er udført meget solidt. Det er særdeles velegnet til langturssejlads, og kan sejle på alle have. I stævnen findes bovspryd, og i hækken er monteret en badeplatform med badestige og vindror.

Dæk og overbygning: Sandwichkonstruktion i håndoplagt glasfiberarmeret polyester, med isolerende kærne i balsa. Dækket er med indstøbt skridmønster i lys grå farve. Skrog og dæk er monteret med en kraftig sort PVC fenderliste. Både for og agter findes drænet ankerbrønd. Foran cockpittet findes en fast vindskærm med sikkerhedsglas monteret i alu-rammer. I rufsider findes 10 stk. vinduer med sikkerhedsglas også monteret i alu-rammer. På ruftaget er der 4 stk. oplukkelige skylights med røgfarvet glas. Sidekahytterne er hver monteret med 3 vinduer, hvoraf de to er oplukkelige.

Cockpit: Dørk samt kistebænke er belagt med teaklister med mørk gummifuge. Stort rat i rustfrit stål monteret på ratstamme med indbygget kompas. På ratstammen er også monteret et sammenklappeligt cockpitbord i lakeret mahogni. Endvidere findes et større aftageligt cockpitbord, der kan spændes på ratstammen, og som anvendes når der er behov for større spiseplads. Cockpittet er stort, dybt og rummeligt, og man er godt beskyttet i al slags vejr. Foran cockpittet er monteret 5 faste vinduer i hærdet glas med alurammer. I forb. hermed er monteret en sprayhood med tre ruder. Skødningen af storsejlet foregår fra en solid dobbelt targabøjle i rustfrit stål over cockpittet. Der skødes ved hjælp af et spil på indersiden af targabøjlen. Cockpittet er selvlænsende. Endvidere findes en bøjle i rustfrit stål umiddelbart bag ved sprayhooden. Mellem denne og targabøjlen er monteret en bemini (solsejl), der giver beskyttelse mod solen også under sejlads. Cockpittets seks spil er alle i rustfrit stål fabrikat Andersen.

Sejl og rig: Hele den stående og løbende rig er nylig udskiftet (mast, bom, wirer, fald, rullesystemer samt sejl og mastespil er udskiftet). Den nye rig er overdimensioneret i forhold til standard og er meget solidt udført. Alle wirer er i overstørrelse, og også mast og bom er ekstra kraftige og dimensioneret til at kunne modstå meget hårdt vejr. Skibet er toprigget med Harken rullesystemer til både genua og stagsejl (cuttersejl). Storsejlet er med gennemgående sejlpinde og Harken slæder i masten. Det rebes med 3 stk. hurtigreb. På masten sidder tre spil af fabrikat Harken. Foruden storsejl, stagsejl og genua findes 2 stk. gennakere på hhv. 90- og 130 kvadratmeter. Skibet har 2 stk. spilerstager, således at der f. eks. kan føres ”passatrig” med et forsejl til hver side.

Motor: YANMAR 4JHE 44 hk. 4­-cylindret dieselmotor med ferskvandskøling. Dieseltank i syrefast rustfrit stål med et rumindhold på 200 liter. Antal drifttimer 5.850. Motoren er løbende serviceret og meget driftsikker. Har altid fungeret upåklageligt. Minimalt olieforbrug og ingen røg i udstødningen.

Bovpropel: Vetus bovpropel, der kan give stævnen et sideværts tryk på 50 kilo. Ved havnemanøvrer, hvor der f.eks. skal sejles revers, kan roret låses fast i midterstilling og der kan styres v.h.a. bovpropellen.

Indretning: Forkahyt med dobbelt soveplads, klædeskab og overskabe. Hovedkahyt (salon) indrettet med u-sofa, bord med plads til flasker og med mange skabe, hylder og fralægningsplads. Endvidere pantry med komfur og to gasblus. Masser af skabe og stuvemuligheder. Bl.a. er rummet over kølen indrettet med store stuverum. To sidekahytter, hvoraf den ene er ombygget til navigationsplads med navigationsinstrumenter samt skuffer til søkort og diverse grej samt hylder og skabe til tøj, og den anden bruges som dobbelt sovekabine. God agterkahyt med indgang fra cockpit. Indeholder dobbelt soveplads samt håndvask, garderobe, mange stuvemuligheder samt stereoanlæg.

Garnering: I alle kahytter er væggene ud mod skrovsiden beklædt med listegarnering i teak. Ruftaget er beklædt med Oregon pine. Al aptering er lækkert udført i 1. kl. teak , med silkemat lakering.. Dørk er i teakstavsfiner med lyse koto-striber.

Elektrisk udstyr: Foruden standardudstyret findes GPS af fabrikat Garmin. Denne har forbindelse til computer i navigationsrummet, hvor alle oplysninger om søkort samt skibets placering og bevægelser kan aflæses. Env. findes Navtex samt Icom VHF radio type IC504, samt Icom kortbølgeradio type IC 718 med automatisk tuner. Sidstnævnte er en amatørradio, der kan kommunikere over meget lange afstande (halvvejs rundt om jorden). Kortbølgeradioen har endvidere tilsluttet et Sailmail modem, der bl.a. gør det muligt at sende og modtage mails samt modtage vejrudsigter overalt i verden. Godt musikanlæg med omkobling til højttalere i hhv kahyt og cockpit. Env. 20” fladskærms TV i hovedkahytten med antenne samt DVD afspiller. I agterkahytten findes også musikanlæg. Der er monteret 2 stk. automatiske lænsepumper i bilgen samt manuel pumpe i den ene sidekahyt. 2 stk solpaneler med en samlet ydelse på 200 Watt peak. Systemet lader batterierne med op til 10 Amp. når solen skinner, og det er fuldt tilstrækkeligt til at dække et normalt strømforbrug. Elektronisk batterilader med maks ladestrøm på 40 Amp. Inverter på 500 Watt. 4 stk. batterier med i alt 450 Amp. timer.

VVS installationer: 4 stk. polyethylene vandtanke på ialt 440 liter. Trykvand med elektrisk pumpe samt fodpumpe som reserve. Varmtvandsbeholder på 20 liter. Badeværelse med v/k trykvand, bruser, samt toilet, 80 l. polyethylene holdingtank. Køkkenvask med v/k trykvand. Håndvask i agterkahyt. Bruser i cockpit med varmt og koldt trykvand. Saltvandshane med fodpumpe som supplement ved køkkenvask. Pantry med kardansk ophængt gasovn med to gasblus. Isoterm køleanlæg med ca. 60 liter kølebox. Varmeanlæg type Ardic med olieforsyning fra dieseltanken. 2 stk gasflasker anbragt i ankerbrønd i hækken.

Ankergrej: Elektrisk ankerspil fabrikat Lofrans type Cobra. Spillet kan betjenes fra såvel dæk som cockpit. Bovspryd med plads til hovedanker (20 kg Bruce) samt reserveanker (22 kg CQR). 75 meter 8 mm galvaniseret kæde anbragt i ankerbrønd i stævn. Til reserveankeret findes ekstra kæde/tovværk anbragt i kølen. I ankerbrønden i hækken findes hækanker type Sea Grip 15 kg med tilhørende kæde/tovværk.

Vindror: Integreret i badeplatformen på hækken er monteret et vindror af fabrikat Vindpilot model Plus. Vindroret har ingen liner til cockpittet, men er en selvstændig enhed, der også kan fungere som reserveror. Vindroret kan styre båden under alle forhold når blot der er vind. Ved vindstille eller hvor det er bekvemt, kobles en medfølgende rorpindspilot til vindfanens arm. Systemet betjenes fra cockpittet og fungerer som autopilot, og det kan styre båden under alle forhold, også i meget hårdt vejr. Det har yderligere den fordel, at strømforbruget er meget lille, da det ”tunge” arbejde udføres af vindrorets servosystem.

Sikkerhedsudstyr: Elektronisk radarreflektor, som advarer, når et skib med tændt radar nærmer sig. Reflektoren sørger samtidig for at sende en meget kraftig refleks ud til det ankommende skib. Systemet bruger i tomgang kun nogle få mA og kan derfor være aktivt hele døgnet uden nævneværdigt strømforbrug. 6 pers. redningsflåde af fabrikat Zodiac. Epirb som udsender nødsignal i tilfælde af havari. Redningskrans samt kasteliner. Div. redningsveste og sikkerhedsseler. I cockpittet er monteret flere øjer til fastgørelser af seler. Mulighed for nødstyring med ”rorpind” koblet direkte til rorkvadranten.

Gummibåd: Hyperlon dinghy af fabrikat Quicksilver. 4-takts påhængsmotor 2,5 hk fabrikat Suzuki.

Vinterkaleche: Cockpittet kan overdækkes med en kaleche med 3 vinduer. Den slås op med et opklappeligt alu-stativ. Kalechen er ikke beregnet til brug under sejlads, men gør cockpittet tørt og rart at opholde sig i, når vejret er dårligt. Sprayhood med tre vinduer monteret over de faste ruder til at give læ samt beskyttelse af nedgangspartiet.